تبلیغات
سایت کشاورزی - خواص خرما
بازدید امروز : 65
بازدید دیروز : 67
بازدید این ماه : 780
بازدید ماه قبل : 804
کل بازدید : 38016
سایت آموزشگاه کامپیوتر

مهندس مهدی رحیم پور
خرما میوه‌ای است بسیار مقوی که حاوی مواد معدنی زیادی همچون پتاسیم، روی، منگنز، آهن و ویتامین‌هایA ،B وE است و این روزها به دلیل فرا رسیدن ایام روزه‌داری، از طرفداران بیشتری برخوردار است و اغلب روزه‌داران روزه خود را با این میوه بهشتی افطار می‌کنند.

دکتر احمدرضا درستی، متخصص تغذیه و رئیس دانشکده و انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور در تعریف این میوه شیرین می‌گوید: در 100 گرم خرما 125 کیلو کالری موجود است و این در حالی است که در هر 100‌گرم قند، 400 کیلو انرژی موجود است و این بدین معنی است که مقدار انرژی ناشی از خوردن خرما از قند ساده بسیار کمتر است و بسیار کمتر از قند، افراد را دچار چاقی و اضافه وزن می‌کند. به عنوان مثال در 100 گرم قند و شکر معمولی 9/99 درصد خالص آن انرژی‌زا می‌شود؛ در حالی که در 100 گرم خرما حدود 30 درصد قند موجود است و بقیه آن، حاوی مواد دیگری است که از جمله این مواد مختلف، پروتئین است.

به گفته وی، 100 گرم خرما حاوی 5/1 درصد پروتئین گیاهی از جنس مرغوب می‌باشد. این متخصص تغذیه با اشاره به این که در خرما، مقداری نیز فیبر غذایی موجود است، اظهار می‌کند: فیبر موجود در خرما برای سلامت دستگاه گوارش و تغذیه بسیار مناسب است، علاوه بر آن کارتنوئید یا مواد رنگی در خرماست که پیش‌ساز ویتامینA و آنتی‌اکسیدان محسوب می‌شود که جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول‌ها را می‌گیرد.

دکتر درستی یادآور می‌شود: خرما علاوه بر نکات گفته شده، مقدار قابل توجهی فولات و یا همان اسیدفولیک به بدن می‌رساند که جهت خون‌رسانی برای بدن لازم است و زنان هنگام بارداری مجبور می‌شوند علاوه بر دریافت فولات از طریق غذا، قرص آن را نیز مصرف کنند.

فولات به عنوان ماده خونساز در خرما موجود است؛ هرچند که مقدار آهن خرما آنچنان زیاد نیست، به همین جهت برای خونسازی بدن احتیاج به 3 ماده مغذی فولات، آهن و ویتامین12 B دارد که در غذاهای حیوانی یافت می‌شوند. پس برای این منظور بایستی از غذاهای متنوع استفاده کرد.

این متخصص تغذیه یادآور می‌شود: ویتامینC یکی دیگر از مواد مغذی خرماست که این ویتامین برای جلوگیری از بیماری‌های خطرناک خونریزی‌دهنده یا همان اسکوربوت لازم است و باید بدن هر فرد در طول روز، 60 میلی‌گرم ویتامینC دریافت کند که تقریبا در هر 100 گرم خرما 14‌گرم ویتامینC موجود است.

وی درخصوص پتاسیم موجود در خرما خاطرنشان می‌کند: پتاسیم در این میوه به میزان قابل توجهی موجود است که برای جلوگیری از پرفشاری خون و برای کار صحیح عضلات و اعصاب ضروری است که به هم خوردن آن در بدن، بسیار خطرناک است. علاوه بر آن، خرما حاوی میزان قابل‌توجهی منیزیم است که برای اعصاب و عضلات ضروری است.

 



نوشته شده توسط محمد شاهنده گرمی در پنجشنبه 2 اردیبهشت 1389 و ساعت 09:26 ب.ظ [+] | نظرات ()
»» بیوتکنولوژی در کشاورزی چیست؟»» آشنایی با خواص کلم بروکلی»» مساحی و نقشه برداری با کمترین خطا در کمترین زمان بدون مراجعه به زمین زراعی»» چرا زنبورها پس از نیش زدن می میرند ؟»» شلغم»» خواص دارچین چیست؟»» زنگ زرد»» معرفی و خواص شیرین بیان»» NOD32 Antivirus v5.0.84.0»» معجزه خداوند در قرآن کریم سبب گرایش دانشمند مشهور آمریکایی به دین اسلام»» فراخوان مقاله اولین همایش تخصصی توسعه کشاورزی استانهای شمالغرب کشور»» کشت خیار گلخانه ای »» الگوهای توسعه كشاورزی»» خواص دارچین»» فلفل دلمه ای»» آزولا»» خواص دارویی گیاه بومادران»» کنجد »» درخت کاکائو»» پرورش بن سای bonsai »» گل گلایول»» تقویم سال 1390»» نحوه كاشت درختان سردسیری (سیب ، مو ، گردو ، گلابى ، زردآلو ، بادام ، هلو)»» نرم افزار خوشنویسی میرعماد»» برنامه مدیریت مطب،كلینیك،درمانگاه ، آزمایشگاه و پذیرش بیمارستان و تهیه دیسكت بیمه»» خواص دارویی زرشك»» هیپنوتیسم و کاربردهایی برای درمان»» دانلود رایگان نرم افزار آزمون آیین نامه راهنمایی و رانندگی»» NOD32 Update backupper V 0.1»» شاهدانه یا به زبان محلی خودمان چتنه
Copyright © 2007- www.avasabz.tk

بورس لباس زنانه ماوی
نظر شما در مورد مطالب سایت؟